Bla bla bla

podcast

Podcasting is niets nieuws, steeds meer mensen ontdekken de voordelen van een podcast. Of het nu gaat om het produceren van je eigen podcast of om het luisteren naar podcasts van anderen, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Daarnaast neemt de populariteit van podcasts de laatste jaren enorm toe. Begin 2020 waren er ongeveer 850.000 actieve podcasts over verschillende online kanalen. Waarom een podcast zo populair is? Je kunt het beluisteren waar en wanneer je wil en zelf als je ondertussen met iets anders bezig bent. Ongeveer 94% van de luisteraars geeft aan andere dingen te doen tijdens het podcast luisteren. Denk bijvoorbeeld aan autorijden, wandelen of schoonmaken. Voor een podcast hoef je geen ruimte vrij te houden in je agenda.

Omdat wij zien dat podcasts steeds populairder worden en ook steeds meer ondernemers een podcast beginnen, startte ik samen met collega’s Bo van der Voort en Michael Woensdrecht Bla Bla Studio op. 

Want een kwalitatief goede podcast opnemen gaat niet over 1 nacht ijs. Je moet nadenken over de onderwerpen, seizoenen, inhoud maar ook over de opname. Tuurlijk, je kunt een podcast opnemen met de microfoon van je mobiel, maar erg goed of professioneel klinkt dat niet. 

Bij Bla Bla Studio helpen wij je bij deze vraagstukken. We denken samen met jou het concept uit, schrijven je seizoen uit en nemen de volledige opname van je over. Het enige wat jij nog hoeft te doen is achter de microfoon te gaan zitten, je stem op te warmen en je innerlijke spraakwaterval te laten vloeien. 

Wil je weten wat wij met Bla Bla Studio voor jou kunnen betekenen? 
Chek dan de website: www.blablastudio.nl

Razende Reporter

De mogelijkheden van podcasting zijn eindeloos, net als de onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan de true crime podcast “De brand in het landhuis” of “Daders”, maar ook podcast als “Man, Man, Man, de podcast” zijn op meerdere manieren geniaal. 

Maar heb je er ooit aan gedacht om een interne podcast op te gaan nemen? Niet? Dan zou ik daar toch eens over na gaan denken.

We kennen allemaal het leed dat de nieuwsbrief heet. Elke maand (als het mee zit) is er weer iemand die zich opwerpt om deze in een mooi design te gieten, de inhoud te bepalen en het te versturen naar alle collega’s, maar in hoeveel gevallen eindigt deze nieuwsbrief , ongelezen, in de prullenbak. De exacte cijfers heb ik niet, maar ik denk dat dat vaker is dan we hopen.

Zonde, want in die nieuwsbrief staat vaak hele interessante informatie. Nieuwe werknemers, organisatie veranderingen, verhalen van de werkvloer, etc. etc. Het is zonde als deze verhalen niet meer verteld en niet meer gelezen worden. 

Daarom ga ik voor jouw organisatie aan de slag als een soort razende reporter. Gewapend met een goed humeur en een microfoon loop in een aantal uren in de maand rond opzoek naar de verhalen uit de organisatie. Ik ga in gesprek met collega’s, spreek de directeur en vraag de facilitair dienstverlener naar zijn of haar ervaring. Dit alles om een allround beeld van de organisatie te krijgen. 

Met die opnames duik ik vervolgens de studio in en maak er een mooi kloppend verhaal van. Vervolgens maak ik hier een podcast van, die heel gemakkelijk te delen is met al jouw collega’s. Het voordeel van zo’n Podcast-nieuwsbrief ten opzichte van een geschreven nieuwsbrief? De Podcast-nieuwsbrief is te beluisteren waar en wanneer je maar wil, of dat nou in de auto onderweg naar huis is of tijdens een wandeling met de hond. Daarnaast is het bij een Podcast-nieuwsbrief veel duidelijker waar de essentie van het verhaal ligt, ten opzichte van het lezen een geschreven tekst.

Heb ik je aan het denken kunnen zetten, en kan jij wel een Razende Reporter in jouw organisatie gebruiken? Dan ga ik graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

Jingles!

Een goede video of podcast  is natuurlijk niets zonder een passende jingle. Een (kort) muziekfragment dat extra sfeer geeft aan de podcast, of het bedrijf middels geluid een identiteit geeft. 

Nu bestaan er op internet een hele hoop databases waar eindeloze hoeveelheden muziek te vinden zijn, maar toen wij startte met KeytoeAcademy wilden wij alles “huisgemaakt” hebben, zo ook de jingles. Toen kwam het goed uit dat ik van jongs af aan piano heb gespeeld, en de laatste jaren ook heb geprobeerd om mezelf wegwijs te maken met een gitaar. 

Dit resulteerde er in dat ik de jingles voor KeytoeAcademy ben gaan maken. Wat dat inhoudt? Heel simpel, alle geluidsfragmenten, tussenstukjes en geluiden onder de trailers die je van KeytoeAcademy kan vinden, zijn door mij bedacht en geproduceerd. Gelukkig krijg ik af en toe hulp van mijn gewaardeerde collega Lennard die altijd met iets geniaals komt als ik even vast zit. 

Naast het maken van de jingles voor KeytoeAcademy heb ik deze taak ook op me genomen voor Bla Bla Studio. Daar hebben we er echter voor gekozen om ook gebruik te maken van een data base. Om de simpele reden dat het vaak sneller en goedkoper is dan een custom made jingle. 

Wil jij ook een passend geluidsfragment voor jouw logo animatie of heb je ergens anders een jingle voor nodig? Ik denk graag met je mee!